Dienstag, 7. Dezember 2010

هم‌خوان‌ها

از آنجایی که دوست داریم فرزندمان زبان پارسی را نه فقط صحبت کند ، بلکه بتواند بخواند و بنویسد ، او را به یک کلاس خصوصی میفرستیم. فقط یک ساعت در هفته است ، میدانم ولی خوب بهتر از هیچی است!! در هنگام نوشتن مشق فارسی ، می بینم که او چه مشگلی با حروف مشابه دارد و این مسئله چکونه او را ناامید میکند. پیش خودم فکر کردم ، عجب چیز مزخرفی هستند این حروف‌ همصدای الفباء ما؟
ث ، س ، ص
ذ ، ز ، ض ، ظ
غ ، ق
ت ، ط
ه ، ح
اِ ، ء ، ع

حالا بگذریم از صدها قانون و قاعده که آدم را چندین برابر گیج میکنند. برای چه خورشید و خرما ، با اینکه همصدایند مانند هم نوشته نمی شوند. غرایز با کدام ز و غ درست است!؟ تفافت موسی و موسا را هم پیدا نکردیم ، چرا حرف آخر ان باید ی باشد
با تغیر فقط یک سیلاب معنی این دو جمله فرق میکند: ما دل شکسته ایم | ما دلشکسته ایم

من که خودم یادم نمیاید چگونه اینها را یاد گرفتم! از خانم معلم باخبر شدم که کتابی در حال نوشته شدن است که میخواهد در ان این حروف را یکی کند. در سایت نویسنده که هنوز خبری در این باره نیست. هرچند که با وجود عقاید سیاسی او بعید میدانم که افکار ایشان در ایران گوش شنوایی داشته باشد ولی باید مشتاق شنیدن این ایده بود

بحرهال امیدوارم کح روذی روظگاری عین هروف همثدا ، عظ الفبای فارثی دور ریختح شوند

1 Kommentar:

  1. اون موردی که نوشتی حروف همصدا در فارسی خواستم بگم اون مشکل فقط 1300 سال هست که گریبان زبان ما رو گرفته و مربوط به الفبای نوشتاری ما هست که به عربی است که خود عربها این حروف را متفاوت تلفظ میکنند که به یاری اهورا مزدا یک روز مثل ترکیه الفبامون رو از عربی نجات میدیم. قربانت

    AntwortenLöschen