Montag, 15. Oktober 2012

انقلاب پیچیده

چند وقت پیش داشتم فکر می کردم که اخه دلیل اصلی انقلاب ۵۷ چی بود؟ به عبارتی چه مرگمان بود که انقلاب کردیم! من خودم از جوانان این انقلابم. ولی در هیچ تظاهراتی تا به حال شرکت نکرده ام. شاید هم جای تعجبی نیست چون نمیدونستم برای چی باید اعتراض کنم. البته من هم در ان زمان بسیار کنجکاو بودم و همه چیز برایم جالب بود. اما وقت در این حد. کمی در اینترنت جستجو کردم تا شاید دلایلی را پیدا کنم
توسعه ناموزون و مردم گرایی مذهبی
نقش اسلام در بسیج نیروها
توسعه ناهماهنگ و سریع اقتصاد سرمایه داری
ضعف سیاسی رژیم شاهنشاهی
انجام اصلاحات و انقلاب سفید و تاثیر منفی آن بر گروهها و طبقات مختلف اجتماعی
سرکوب گروههای سیاسی و فقدان آزادی
ائتلافات گسترده نیروهای مخالف
زمینه متغیر و نامعلوم محیط بین المللی
توطئه ای طرح ریزی شده از سوی آمریکا و انگلیس
کودتای ۲۸ مرداد، قیام خرداد ۴۲، جبهه ملی، نهضت آزادی
و و و
همش درست. اما نظر شخصی من اینست که ریشه اصلی مثل همیشه نفت بوده است. شاه در مورد نفت زیاده روی کرد. یعنی ریکس(!!) کرد و رودست خورد. اصلآ انقلابی رخ میداد اگر فرانسه در نوفل‌لوشاتو پستیبانی نمیکرد و با ایرفرانس آقا را نمی آورد. اگر پشت شاه را طوری خالی نمیکرند که حتی بعد از فرارش جای برای اقامت به او ندادند. اگر نقشه نریخته بودند یکسال بعد جنگ با عراق را بهمون تحمیل کنند. وا چقدر اگر هست ، حوصله امان سررفت


حالا آیا حساب این آقایان ابرقدرت از گرفتن ماهی از آب بدجور گل آلود انقلاب آنجوری شد که نقشه ریخته بدانند یا نه ، عالمان دانند

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen